Turistički potencijali Vojvodine, Srbije, Balkana, da ih upoznamo, razvijamo i promovišemo. Svi naši projekti, realizovani u poslednjih 30 godina u agenciji Magelan, imali su tu zajedničku ideju. Osnaživanje turizma, lokalnih organizatora, ali i stanovništva da prepoznaju vrednosti i mogućnosti koje imaju.
Savremenici Magelana, čije smo ime odabrali za ime agencije, kažu da je znao kako da osvoji pažnju publike i uveri ljude u svoje ideje. I mi smo krenuli tim putem, uvereni da je važan za sve nas. Jačali smo turizam, svesni da smo njegove grane koje neće moći dalje da rastu ako ne vodimo računa i o korenu.
Dovesti što više inostranih gostiju u Srbiju. Mi u Magelanu prepoznali smo to kao najveći potencijal domaćeg turizma. U momentu kada su gotovo sve turističke agencije bile okrenute ideji da naše ljude vode u inostranstvo, bili smo pioniri receptivnog turizma.
Zahvaljujući toj viziji, Magelan je danas jedna od vodećih agencija za receptivni turizam u Srbiji. Ali smo jednako pomogli brojnim agencijama i lokalnim organizatorima tura, kao i lokalnom stanovništvu, da u tome pronađu svoju priliku za rast.
Sve više stranih, ali i domaćih turista počelo je da za odmor ili poslovni događaj bira Srbiju. Ujedno smo time svi doprinosili i lokalnom razvoju.
Turistički portal i brošuru Visit Novi Sad pokrenuli smo 2001. godine, a Turistički portal i brošuru VisitVojvodina 2002. godine. Svesni da prezentacija turističke ponude mora da prati sve forme interesante potencijalnim gostima.
Kada smo sagledali šta su naše snage, kojim ponudama bismo mogli da privučemo strane i domaće turiste, razmišljali smo gde su svi oni. I shvatili da je digitalizovana ponuda put do njih, da krenu put Srbije. Naš naredni projekat bio je logičan sled toga.
Kreirali smo turistički portal VisitSerbia.org 2005. godine, u to vreme najopsežniju turističku prezentaciju Srbije, sa online sistemom za rezervisanje smeštaja. Sistem je imao oko 130 hotela koji su redovno ažurirali svoje podatke i omogućavali online rezervacije.
Pored pojedinačnih rezervacija, portal je generisao mnogo grupnih upita što je ojačavalo naše pozicije u receptivnom turizmu Srbije.
Omogućavanjem bržeg i lakšeg pristupa, “na klik”, Visit Serbia online rezervacioni sistem za smeštaj u Srbiji, uz konstantu plaćenu reklamu na Google, omogućilo je veću vidljivost domaćih hotela na globalnom tržištu u to vreme. A bilo je to vreme kada je tek jedan hotel bio privatizovan, kada se u većini hotela nisu primale kreditne kartice i kada je tek 2 ili 3 hotela bilo u nekom globalnom rezervacionom sistemu.
Naša nastojanja da se turistički potencijali prepoznaju i unaprede višestruko su nagrađena. Jedno od nama najznačajnijih priznanja stiglo je upravo za tadašnji sajt VisitSerbia i prvi online rezervacioni sistem za smeštaj u Srbiji. U Magelan je 2008. stigao “Beli Anđeo” za razvoj tehnologija u turizmu.
Unapređenje turizma u Podunavlju kroz ispitivanje tržišta, kreiranje turističkih proizvoda, edukaciju zaposlenih i promociju turizma bio je cilj Klastera ISTAR 21, čiji smo bili inicijatori osnivanja i vodili u narednih nekoliko godina. 2008. godine osnivanje je podržao Ministarstvo za ekonomiju i regionalni razvoj Srbije.
Želja nam je bila da ujedinimo vrednosti uz Dunav i predstavimo ovo područje kao jedinstven turistički proizvod. Iako 25% toka Dunava prolazi kroz Srbiju, njegov potencijal za ekonomski razvoj je bio neiskorišćen. Klaster ISTAR 21 obuhvatio je opštine na Dunavu, ugostitelje, nautičare, vlasnike smeštaja, proizvođače suvenira, turističke agencije, proizvođače vina i rakije. Cilj je bio bolji plasman turističke ponude na Dunavu.
Želeli smo stvoriti autentičan regionalni turistički proizvod za evropsko tržište, promovišući posebnosti kroz oči posetilaca. Verovali smo da turisti žele upoznati ljude, tradiciju i običaje, i doživeti nova iskustva. Klaster ISTAR 21 iznedrio je brojne ideje i projekte, promovišući posebnosti i približavajući ih posetiocima.
"Šta je jedinstveno, autentično iskustvo na vašoj destinaciji?"- pitanje je koje su nas često pitali strani turoperatori.
U Evropi ne postoji tako velika regija koja ima toliko različitih nacija, i da su tu bar 300 godina. Vojvodina je jedino područje na kojem se zvanično koristi 6 jezika. Shvatili smo da je to resurs koji može biti biti turistički brend Vojvodine, ali smo takođe shvatili da on ne može to postati ako ljudi ne budu svesni kakvo je to bogatstvo i ako na to nisu PONOSNI!
Za ta ista pitanja zaintrigirali smo i opštine u Vojvodini. Organizovali smo konkurs na koji se prijavilo 45 sela. Sva smo iz obišli uz tim ljudi koji su činilli predstavnici različitih pokrajinskih sekratarijata i izabrali 17 sela najspremnijih za turističku promociju Vojvodine sa aspekta multukulturalnosti.
Tako je nastao projekat “Bogatstvo različitosti”. Njegov cilj je bio popis resursa, identifikacija najbolje opremljenih sela i razvoj kulturnog turizma u Podunavskom regionu. Realizovali smo ga uz podršku Izvršnog veća Vojvodine 2011. godine. Želja nam je bila da donesemo zaista “opipljive” ideje, kako da ljudi vide, osete, upoznaju Vojvodinu.
Projekat je, između ostalog, imao za cilj i oživljavanje starih zanata, proizvodnju i prodaju suvenira, očuvanje tradicije, podsticanje promocije autentičnih proizvoda i gastronomije, podizanje kapaciteta žena i mladih u ruralnim sredinama.
Kao deo projekta, organizovan je niz obuka za promociju ruralnog turizma uz prisustvo na brojnim domaćim i međunarodnim sajmovima (Berlin, London, Budimpešta, Celje, Beograd, Novi Sad, Poreč, itd.).
Povećali smo našu vidljivost i interesovanje turista. Ujedno smo “razbudili” sela u Vojvodini i Podunavlju, turističke potencijale. I nastavili ideju da razvijamo kroz nove projekte. Među njima nije jenjavala ideja da, sada kada znamo šta sve imamo, priđemo bliže i turistima koje na tim destinacijama želimo da vidimo. Tako smo postali i pioniri digitalizacije domaće turističke ponude. Više detalja o projektu možete pogledati na sajtu www.bogatstvorazlicitosti.net.
SerbianAdventures.com, turistički portal za online rezervaciju izleta u Srbiji predstavili smo 2015.g. sa idejom ujedinjenja ponude svih putovanja po Srbiji. Bio je to prvi sajt sa online rezervisanjem tura o Srbiji i prvi u Srbiji gde klijenti posle usluge ostavljaju svoje komentare.
Sistem prikazuje ponude od preko 60 organizatora i ima preko 200 izleta. Pored mogućnosti online rezervacije, klijenti mogu ostaviti komentare. Sajt prati promocija na društvenim mrežama i redovne mejling kampanje prema pretplatnicima sajta.
Pored rada na unapređenju funkcionalnosti sajta, Magelan pomaže drugim organizatorima koji nemaju dovoljno iskustva da kreiraju svoje ponude radi povećanja prodaje.
Od ideje do realizacije za manje od 28 dana. Toliko je jak bio entuzijazam koji nas je vodio u realizovanju projekta Vinski pasoš Srbije. Na tome smo radili 2015 - 2016. godine.
Cilj projekta bio je povećanje vidljivosti manje poznatih vinarija i motivisanje "običnih" turista da počnu da posećuju vinarije, samostalno.
Vinski pasoš izgleda kao pravi pasoš. Korišćenje pasoša zahteva početnu registraciju, a svaka stranica pasoša, gde je predstavljena pojedina vinarija, ima prostor za pečat koji potvrđuje da je vlasnik posetio tu vinariju. Oni koji bi sakupili najviše pečata, osvajali bi nagradno putovanje. Osim u pasošu, sve vinarije su predstavljene i na sajtu www.vinskipasossrbije.com.
Još davne 2004. smo prvi u Srbiji pokrenuli i promociju birdwatchinga, posmatranja ptica, kako bi se ta aktivnost popularizovala, sa ciljem da se duže boravi u prirodi i podigne nivo svesti o važnosti zaštite prirodnih dobara, o zaštiti ptica i njihovih staništa.
Još jedan od motiva za ovaj naš projekat bio je i što smo uvideli da u mnogim zemljama posmatranje ptica (birdwatching) donosi značajne prihode, dovodi turiste tokom čitave godine, a uz njih dolaze i zahtevi za smeštaj manjeg kapaciteta, autentičnu hranu i piće, kao i lokalnog vodiča.
Tako smo za domaći turizam otvorili još jedno važno poglavlje.
Kao kruna našeg dosadašnjeg rada i logičan sled svih znanja i iskustava koja su nam ukazivala i na sve potencijale, ali i na sve probleme s kojima se domaći organizatori susreću, nastao je novi projekat koji je praktično ujedinio sve što smo uvideli i radili u prethodne tri decenije.
Spojili smo sve na jedno mesto, oformili platformu koja organizatorima daje priliku:
Bos4.tours platforma pre svega je postao značajna podrška malim lokalnim organizatorima ruta i aktivnosti da uobliče svoje ponude i postanu vidljivije putem platforme. Ponovo smo tu sa idejom da okupimo sve potencijale na jednom mestu, a da pri tom korist imaju i svi učesnici i opet, grana od koje svi živimo, turizam Srbije. Svesni da ukoliko i sami ne vodimo računa o njoj i ne ulažemo u njen razvoj, ne možemo da očekujemo ni da ćemo od nje živeti.
Desetine hiljada rezervacija ostvarili smo do sada. Sa nama sarađuju vodeći organizatori u Srbiji, a sada polako širimo ideju na okolne zemlje.
Jaćanje grane na kojoj svi rastemo. To će biti naš cilj i u budućnosti, koji god da projekat nadalje kreramo. Sagledavamo koji su izazovi sa kojima se susrećemo i šta možemo da uradimo da unapredimo, ne samo poslovanje svih nas, već turističku ponudu Srbije. Ako u nju ne ulažemo, nećemo moći ni da napredujemo.
Ukoliko imate isti cilj i želite da na njemu zajedno radimo, biće nam drago. Javite se.
Biljana Marčeta,
osnivač i vlasnik turističke agencije Magelan travel